نشر ورقة علمية حول تطبيقات الموبايل الجامعية في مؤتمر بهونغ كونغ

home-02 تم نشر ورقة علمية بالاشتراك مع الباحث زكريا الكيالي من جامعة القدس المفتوحة بعنوان:

The Evaluation of Mobile Applications Quality in Al-Quds Open University (QOU)

Naji Shukri Alzaza1, Zakaria K. D. Al Kayyali2

1 Faculty of Information Technology, University of Palestine (UP), Palestine

2 Faculty of Technology and Applied Sciences, Al-Quds Open University (QOU), Palestine

وتهدف الدراسة العلمية إلى تقييم عوامل الجودة لتطبيقات الموبايل بين طلبة جامعة القدس المفتوحة في فلسطين. أظهرت نتائج الدراسة التي شارك فيها 239 طالب وطالبة من مختلف المناطق التعليمية للجامعة وبعينة شملت جميع التخصصات الدراسية والفئات العمرية للطلبة؛ أنهم يوافقون بشدة على أن تطبيقات الموبايل الجامعية والخدمات التي تقدمها لهم هي ذات جودة في المعلومات وجودة في الخدمة. وعند سؤال الطلبة عن أهم الخدمات التي قاموا بالحصول عليها من خلال “تطبيق الجامعة الأكاديمي” على الموبايل، كان جدول الامتحانات والمعدل التراكمي هما الأكثر استخداماً في الفصول الأخيرة. كما أن هذه الدراسة توصي إدارات الجامعات ومطوري انظمة الموبايل وكذا المستخدمين بالاهتمام بجودة التطبيقات والخدمات وكذلك المعلومات التي توفرها التطبيقات التعليمية والجامعية عبر أجهزة الموبايل. ويذكر أن “تطبيق الجامعة الأكاديمي” يتوفر على منصة عمل أندرويد Android ومنصة عمل أي فون iOS.

 Abstract:

The future trend of mobile applications in education pays more attention to flexibility with high quality. Palestinian students have adequate knowledge and practice of mobile usage in their daily life. Furthermore, AL-Quds Open University (QOU) has the necessary infrastructure to implement mobile services in terms of wireless networks and applications. QOU needs to provide mobile flexible education services regardless of time and place. This study aims to evaluate the quality factors of mobile application among students in the QOU. A questionnaire was utilized as an instrument to measure the quality factors. 239 students were successfully participating from different ages and faculties. The results show that all of the participants are highly agreed on Information Quality, System Quality, and Service Quality. Regarding the services that available on QOU’s mobile application, respondents expressed that Exams’ Timetable is the highest rank previously used followed by GPA and Passed Credit Hours. The result indicates that students are very active with the mobile application of QOU. Results show that students highly appreciate quality factors of QOU’s services accessed via university mobile applications. This study provides the quality factors that should pay attention by management, developers, and educators.

Keywords: mobile learning, open education, quality factors, student satisfaction, Palestinian higher institutions.

رابط المؤتمر: http://icofe2015.ouhk.edu.hk/index.html

Leave a Reply أترك ملاحظتك

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s